Serveerrobots in de horeca: De oplossing voor de krappe arbeidsmarkt?
De krapte op de arbeidsmarkt mag dan in 2024 in menig sector verbeterd zijn, nog steeds kampt de horeca met een groot personeelstekort. Minder handen beschikbaar betekent een hogere werkdruk voor het bestaande personeel en een verminderde klanttevredenheid. Maar wat als we een innovatieve oplossing overwegen? Robots die als serveerhulp fungeren. We bespreken de voordelen, maar natuurlijk ook de kritiek en waarom we dit “nieuwe” snufje nu misschien toch moeten gaan overwegen.
Binnen een half jaar de kosten terugverdiend
We beginnen meteen even met de financiën. Eenmaal aangekocht is de robot namelijk al vrij snel de investering waard. Binnen zes maanden zijn de kosten van één FTE al terugverdiend. Robots kunnen bestellingen serveren, borden ophalen en zelfs klanten zelf hun bestelling laten afhalen. Het personeel houdt daardoor meer tijd over voor contact met de gasten en andere taken. Dit zorgt daarbij voor minder stress én minder werkdruk voor iedereen in het team.
Snelheid en efficiëntie
Robots kunnen wachttijden verkorten en daarmee de service versnellen. Een vlotte service leidt automatisch tot een hogere doorstroom en meer bestellingen per tafel. Minder klanten die ongeduldig wachten, meer tafels die op tijd weer vrijkomen. Kortom, een goed recept voor een hogere omzet. Hoe? Klanten kunnen zelf hun bestelling van de robot afhalen of gebruikte borden en glazen terugsturen, of het personeel kan een paar tafels afruimen de robot terugsturen en een andere robot roepen om vervolgens verder te gaan met afruimen.
Nieuwe technologie, nieuwe klanten
Robots trekken bovendien bezoekers. Ze zijn uniek en vernieuwend en kunnen op die manier als marketingmiddel fungeren. Klanten zullen het fantastisch vinden om hun bestelling van een robot te ontvangen of zelfs hun borden door een robot te laten ophalen. Het brengt een stuk beleving met zich mee en kan zelfs helpen om je zaak van anderen te onderscheiden.
[products=blog_serveerrobots]
Wat vinden je medewerkers?
Het inzetten van robots betekent niet dat je personeel vervangt, maar eerder dat je hun werk verlicht. Deze twee kanttekeningen worden echter veel genoemd:
- Verminderde Gastvrijheid: Veel gasten waarderen juist de persoonlijke service en sfeer in horecazaken. Een robot kan weliswaar bestellingen brengen, maar mist de glimlach of het praatje dat een goede gastheer of gastvrouw biedt.
- Technische Beperkingen en Onderhoudskosten: Robots hebben een terugverdientijd, maar vereisen ook onderhoud en kunnen storingen ondervinden. Daarnaast zijn ze beperkt in hun taken. Bij technische problemen moet je op je team kunnen vertrouwen.
Je moet de robot dus niet zien als een vervanging van een medewerker, maar als een tool voor je huidige medewerkers zodat zij zich kunnen focussen op de beleving van jouw gasten, waardoor jij uiteindelijk met een kleiner team dezelfde hoeveelheid gasten kunt bedienen. Robots kunnen routinetaken overnemen, zodat je medewerkers zich kunnen focussen op klantbeleving en service. Zo versterk je je team op een innovatieve en duurzame manier
De krapte op de arbeidsmarkt blijft een uitdaging, maar met technologische oplossingen zoals robots kan de horeca op een slimme manier anticiperen. Over vijf jaar zien we ze waarschijnlijk overal, waarom niet bij een van de eerste horen?