Menu
EUR
Overall horeca: de gast is spekkoper

Overall horeca: de gast is spekkoper

Door: Ivo Hu Reacties: 0

Overall horeca: de gast is spekkoper

Een motorzaak met een restaurant erin. Een kledingzaak waar je ook broodjes kunt krijgen. Een tijdelijke wijkbar in zeecontainers. De klassieke horeca heeft concurrentie uit onverwachte hoeken. Een vloek volgens sommige ondernemers. En de gast? Die vindt het allemaal wel best.   

 

Binnenkort opent Moto Republic aan de Goudsesingel in Rotterdam haar deuren. Een fraaie motorzaak waar je ook uitstekend kunt eten. In de zomer verschijnt buiten zelfs een terras, zo luiden de plannen. Branches mengen zich vaker en vaker. Om nog maar te zwijgen van de explosie aan pop-upzaken en foodtrucks.




Andere regelgeving?

Als klassieke horecaondernemer zou je er haast gek van worden. Zeker als je de investeringen afzet tegenover de pop-upconcepten. Die trekken veel volk, maar hebben vaak niet de faciliteiten van een traditionele zaak, zoals een duur kassasysteem en een zekere maatstaf in sanitaire voorzieningen. Dat soort concepten wekken soms ook de schijn dat ze niet voldoen aan wet- en regelgeving waar de klassieke ondernemer wel mee te maken heeft. Op papier gelden voor iedereen echter dezelfde eisen.

 

Irritatie wordt inspiratie

En dan bijvoorbeeld de huurprijzen. Pop-ups zitten niet zelden voor een dubbeltje op de eerste rang, terwijl je als traditioneel ondernemer het volle pond moet betalen. En hoe zit het met belastingen en verzekeringen voor personeel? Loopt dat allemaal wel volgens de boekjes? Het valt te begrijpen dat ondernemers zich benadeeld voelen en er gevoelens van onrechtvaardigheid ontspruiten. Aan de andere kant bieden de vernieuwende en tijdelijke concepten ook ruimschoots inspiratie. Draai verontwaardiging om in verbazing en je denkt plots in mogelijkheden. Dus wat kunnen we ervan leren? Wat is de sleutel tot hun succes?

 

Trendneus volgen

De discussie over rechtvaardigheid en oneerlijke concurrentie lijkt zich vooral onder horecaondernemers af te spelen. De gast maakt het niet zoveel uit. Zeker de generatie 20 – 35 niet. Die volgt zijn gevoel voor trends en gaat daar naartoe waar het nieuw en happening is. De tijdelijke aard van een pop-upconcept voegt dan alleen maar iets toe aan de begeerte om er deel vanuit te maken. Sluit een zaak of is het exit pop-uponderneming, dan zoekt hij gewoon naar iets nieuws. Aanbod zat.  

 


Reacties (0)

There are no comments yet, be the first one to comment
Kies uw taal
Kies uw valuta

Mijn account

Wachtwoord vergeten?

Recent toegevoegd

Totaal excl. btw
€0,00
Bestel nog voor €100,00 en de verzending is gratis
0
Vergelijk
Start vergelijking

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres zal niet worden gepubliceerd

Dit artikel is toegevoegd aan uw winkel wagen!