Menu
EUR
Ontwikkelingen, trends en kansen voor de horecaondernemer anno 2016

Ontwikkelingen, trends en kansen voor de horecaondernemer anno 2016

Door: Ivo Hu Reacties: 0

De ontwikkeling van eten bezorgen

Jaren geleden waren het voornamelijk de pizza’s en shoarmaschotels die bezorgd werden. Dit is mede met het succes van online eten bestellen, steeds gevarieerder geworden met Chinees, burgers, spareribs, sushi en nog veel meer. Daarnaast natuurlijk de in populariteit groeiende foodbox tot aan bezorgdienst van de grote supermarkten. Is dit iets wat de consument tegenwoordig mag verwachten van zijn of haar favoriete restaurant en supermarkt?
 
 


Online besteding aan food/nearfood producten

De online besteding aan food/nearfood producten groeit explosief met een stijging van 57% in begin 2016 ten opzichte van begin 2015, zo meldt de thuiswinkel organisatie. Niet alleen de absolute bedragen, maar ook het percentage van de bevolking. Het aantal Nederlanders boven de 15 jaar die meerdere online aankopen hebben gedaan in de categorie food/nearfood/health, stijgt van 13% naar 17%.
 
 

Trends in de horeca en food

De Rabobank spreekt van een ‘’steeds verdergaande integratie van retail en horeca’’. Goede voorbeelden hiervan zijn de markthal in Rotterdam en de foodhallen in Amsterdam, waar buiten de deur eten en boodschappen doen bij één zaak steeds vaker mogelijk is. De horecasector is dynamischer dan ooit.

Daarnaast wil de consument gezonder leven en krijgt de ‘’CO2 footprint’’ de aandacht die het verdient. Dit zorgt voor een toenemende vraag naar gezonde en duurzame producten. De consument is ook bereid hiervoor meer te betalen.


Toenemende impact van het internet is belangrijk dan ooit voor de horecaondernemer. Denk hierbij aan eten bestel en bezorgsites, reviewsites en social media. Deze geven een voorproefje van de kwaliteit, prijs, sfeer en menu. Deze voorproefjes kunnen doorslag geven aan wél of geen bezoek.

 
 


Kansen voor de horecaondernemer

Veranderende consument, er wordt minder vaak gewerkt van 9 tot 5 (het nieuwe werken), meer senioren, singles en dinkies (double income no kids). De consument zoekt gemak en lekker eten. Tevens is de consument bereid om meer te betalen voor een unieke beleving dat meerwaarde biedt ten opzichte van andere aanbieders.

Gemeentes stimuleren de horeca om de leefomgeving aantrekkelijker te maken, mede door leegstand van (winkel) panden. Dit betekent subsidies en versoepelde regelgeving. Waar het jaren geleden nog ondenkbaar was, kunnen hedendaags bestemmingsplannen (vlot) worden gewijzigd.
 

Dit artikel is geschreven door Ivo Hu, oprichter van HorecaRama. HorecaRama is een groothandel in horecabenodigdheden uit Rotterdam. De website van HorecaRama is er voor de horecaondernemer! Er wordt gewerkt aan interessante nieuws en artikelen over horeca gerelateerde onderwerpen en de webshop maakt het voor horecaondernemers mogelijk om simpel en snel alles voor de horeca online te kopen met de laagste prijs garantie!


Reacties (0)

There are no comments yet, be the first one to comment
Kies uw taal
Kies uw valuta

Mijn account

Wachtwoord vergeten?

Recent toegevoegd

Totaal excl. btw
€0,00
Bestel nog voor €100,00 en de verzending is gratis
0
Vergelijk
Start vergelijking

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres zal niet worden gepubliceerd

Dit artikel is toegevoegd aan uw winkel wagen!