Menu
EUR
Nieuwe wetten 1 juli: Tips voor horecaondernemers 

Nieuwe wetten 1 juli: Tips voor horecaondernemers 

Door: Claire Reacties: 0

Sinds 1 juli hebben alle Nederlandse horecaondernemers te maken met een aantal nieuwe wetten en regels die jij als het goed is al hebt toegepast in jouw horecazaak. In deze blog delen we waardevolle tips en tricks die niet alleen helpen bij de naleving van de nieuwe wetten, maar ook laten zien hoe je ze het beste kunt toepassen. Lees meer en ontdek hoe deze veranderingen zelfs in jouw voordeel kunnen werken.

 

Verhoging minimumloon naar € 13,68

Sinds 1 juli is het wettelijk minimumloon voor medewerkers van 21 jaar en ouder gestegen naar 13,68 euro per uur. Als werkgever in de horeca ben je verplicht om minimaal het wettelijke minimumloon aan je personeel te betalen. De extra 1,2% verhoging is afgewezen waardoor de stijging nu 3,1% bedraagt. Dit resulteert in hogere loonkosten voor ondernemers, wat vooral in de horeca, waar veel ondernemers al met moeite het hoofd boven water houden, een uitdaging kan vormen.

  1. Tijdsbesteding werknemers
    Het is belangrijk om nauwkeurig bij te houden hoe je werknemers hun tijd besteden. Zelfs schijnbaar eenvoudige taken zoals het opbergen van nieuwe voorraad kunnen meer tijd vergen dan verwacht. Door je medewerkers te vragen bij te houden hoe lang ze aan specifieke taken besteden, kun je ontdekken waar processen verbeterd of geautomatiseerd kunnen worden. Dit kan ook helpen bij het beslissen over extra inzet tijdens drukke periodes. Het monitoren van taakuitvoering stelt je in staat om de productiviteit van je personeel te optimaliseren en kan leiden tot efficiënter personeelsmanagement.

  2. Investeer in training en ontwikkeling
    Het lijkt misschien tegenstrijdig om te praten over kostenbesparing terwijl je investeert, maar er is een eenvoudig antwoord: betrokken medewerkers zijn gemotiveerder en blijven langer in dienst. Dit resulteert in minder kosten voor werving en training van nieuw personeel. Daarnaast werkt een ervaren team veel efficiënter en zorgen ze voor een hogere omzet per tafel. Zij weten immers hoe je upselling toepast, kennen jouw menukaart als geen ander en zorgen voor een fijnere beleving waardoor gasten meer geld uitgeven.

    Je personeel vertegenwoordigt je restaurant en tevreden werknemers zorgen voor tevreden gasten. Tevreden gasten keren vaker terug. Investeer daarom niet alleen in salaris, maar ook in de betrokkenheid van je medewerkers. Overweeg teamuitjes of regelmatige feedbacksessies waarin je vraagt om suggesties voor verbeteringen.

 

 

Vrachtwagenrijbewijs verplicht in elektrische bedrijfswagens

Met ingang van 1 juli 2024 is een B-rijbewijs niet langer voldoende voor het besturen van een elektrische bestelbus met een gewicht tussen de 3.500 en 4.250 kilogram. Vanaf die datum moeten bestuurders in het bezit zijn van een C1 rijbewijs om deze voertuigen te mogen besturen.

  1. Rijlessen aanbieden 
    Overweeg om rijlessen en de kosten voor het C1-rijbewijs voor nieuw personeel en huidige chauffeurs te vergoeden. Dit kan een belangrijke motivatie zijn om voor jouw bedrijf te werken en zorgt ervoor dat je je ervaren personeel kunt behouden. 
  2. Samenwerkingen
    Probeer samen te werken met rijscholen om groepskortingen te krijgen voor je werknemers die hun C1-rijbewijs willen halen.

 

 

Verkoop van rookwaren verboden

Misschien veranderd er met deze wet voor jou niks aangezien het verbod al langere tijd geldig was voor cafés, restaurants en andere horecagelegenheden die een vergunningsplicht onder de Alcoholwet hebben, maar nu geldt het verbod ook voor bedrijven die dit niet hebben, zoals bijvoorbeeld snackbars en casino's. Het verbod geldt overigens niet voor coffeeshops en shisha lounges. Het kan voor sommige horecaondernemers betekenen dat zij een groot aantal vaste klanten verliezen. 

  1. Introduceer nieuwe producten
    Vul het gat in je assortiment met populaire alternatieven zoals suikervrije snacks, gezonde drankjes, of andere items die kunnen bijdragen aan hogere winstmarges. Dit kan misschien zelfs een nieuwe klantengroep aantrekken die op zoek is naar gezonde keuzes.

  2. Loyaliteitsprogramma's
    Introduceer loyaliteitsprogramma's of kortingen voor vaste klanten om hen tegemoet te komen en te stimuleren vaker terug te komen.

 

 

Doppen moeten aan plastic drankflessen vastzitten

Vanaf 3 juli moeten de doppen aan plastic flessen en drankverpakkingen vastzitten. Deze maatregel is bedoeld om zwerfafval te verminderen, aangezien de doppen hierdoor niet meer op straat of in de natuur terechtkomen, maar samen met de fles gerecycled kunnen worden. Veel grote merken hadden deze wetsverandering al langere tijd geleden toegepast. Toch kun je deze verandering gebruiken als een kans voor jouw horecazaak.

  1. Merkpositionering
    Gebruik deze nieuwe regel als een kans om je horecazaak te positioneren als milieuvriendelijk en duurzaam, wat milieubewuste klanten kan aantrekken.Plaats duidelijke borden en posters in je horecagelegenheid om klanten te informeren over de nieuwe regel en het belang ervan voor het milieu. Wees creatief tijdens deze positionering. Denk bijvoorbeeld aan recyclepunten voor plastic flessen waaronder oude varianten in jouw zaak of installeer bijvulstations voor water waar klanten hun herbruikbare flessen kunnen vullen.

 

 

Verplichte CO2-registratie

Heb je 100 of meer werknemers in dienst? Dan ben je vanaf 1 juli 2024 verplicht jaarlijks te rapporteren over het zakelijke en woon-werkverkeer van je personeel. In deze rapportage moet je het aantal kilometers, het gebruikte vervoermiddel en het type brandstof opnemen. Deze gegevens dien je elk jaar in via een digitaal platform bij het RVO.

Meer belangrijke info hierover vind je op Koninklijke Horeca Nederland.


Vakantiedagen vervallen op 1 juli 2024

Als een werknemer nog wettelijke vakantiedagen uit 2023 over heeft, vervallen deze op 1 juli 2024. Bovenwettelijke vakantiedagen blijven vijf jaar geldig. Het is cruciaal om je medewerkers goed te informeren over hun vakantiedagensaldo en de vervaldatum. Zo voorkom je dat werknemers bezwaar maken en mogelijk alsnog recht hebben op de vervallen vakantiedagen. Hier zijn enkele tips om dit effectief aan te pakken. 

  1. Regelmatige updates
    Stuur ruim voor de vervaldatum herinneringen naar je werknemers, zodat ze voldoende tijd hebben om hun resterende vakantiedagen op te nemen. Informeer je werknemers regelmatig over hun huidige saldo en de vervaldatum van hun vakantiedagen.

  2. Maak het aantrekkelijk
    Moedig werknemers aan om hun vakantiedagen te plannen en tijdig in te dienen. Dit helpt niet alleen bij het voorkomen van verval, maar ook bij het beheren van de personeelsbezetting. Overweeg  bonussen of extra verlofdagen voor werknemers die hun wettelijke vakantiedagen tijdig opnemen.

Deze benadering biedt horecaondernemers strategische inzichten die hen niet alleen helpen te voldoen aan de nieuwe wetten, maar ook hun bedrijfsvoering kunnen verbeteren en nieuwe kansen kunnen creëren.


Reacties (0)

There are no comments yet, be the first one to comment
Kies uw taal
Kies uw valuta

Mijn account

Wachtwoord vergeten?

Recent toegevoegd

Totaal excl. btw
€0,00
Bestel nog voor €100,00 en de verzending is gratis
0
Vergelijk
Start vergelijking

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres zal niet worden gepubliceerd

Dit artikel is toegevoegd aan uw winkel wagen!