Menu
EUR
Het succes van crowdfunden in de horeca

Het succes van crowdfunden in de horeca

Door: Teddy Zimmerman Reacties: 0

Wat is crowdfunding?

Crowdfunding is meer dan alleen financiering en ons economische klimaat vraagt om andere manieren van investeren. Een ijzersterk plan inleveren bij de bank is in de meeste gevallen niet voldoende voor een sluitende lening. Steeds vaker maken horecaondernemers gebruik van crowdfunding. De crowd om een investering vragen is niet alleen een mooie manier om een financiering rond te krijgen. Daarnaast creëert het meteen betrokkenheid bij uw potentiële gasten en leveranciers. Hiermee is de eerste stap naar ambassadeurschap gezet. 

 

Hoog rendement en beloning

Het zal bovendien niet de eerste keer zijn dat het gevraagde investeringsbedrag ruimschoots gehaald wordt. De campagne van het Rotterdamse bier- en wijnlokaal Verward is een treffend voorbeeld. De twee ondernemers dienden een plan in voor een bedrag van minimaal 48.000 euro. De crowdfundcampagne bracht uiteindelijk ruim 76.000 euro op! De mannen van Verward gebruikten het ‘publieksgeld’ om het pand te verbouwen en professionele apparatuur aan te schaffen. Het geïnvesteerde bedrag wordt in vijf jaar terugbetaald met bij elkaar opgeteld een rendement van 25 procent. Dit is vijf procent per jaar. Naast het rendement krijgt u als investeerder beloningen en dit is afhankelijk van het bedrag dat je in de zaak steekt. Bij Verward zijn dat bijvoorbeeld: kortingen, een fles Crémant de Bourgogne of een wijn- of bierproeverij.


 

Bier verkoopt

Een ander succesverhaal is brewpub Oepidus in Amsterdam-Noord. Dit is een concept dat niet meer is weg te denken uit het mooie Amsterdam. Een vriendengroep van bierdrinkers hadden een droom om een eigen brouwerij met een café te beginnen. Maar hoe kwamen ze aan de juiste investering? Crowdfunden was hier dé ideale oplossing voor. Ook hier werd het minimale investeringsbedrag met gemak behaald. Een biertje is geliefd bij veel mensen en daardoor hadden veel investeerders vertrouwen in het slagingsgehalte van de ondernemers. Bier wordt toch altijd wel verkocht en dan zeker speciaal bier, schrijft Tamar Huiberts van CrowdaboutNow.

 

Van nature sociaal

Huiberts: “De bierliefhebberswereld, zeker het brouwersdomein, heeft al een typische cultuur van crowdsourcing: vanaf het moment dat een brouwer begint met koken wordt er aan vrienden en familie gevraagd wat ze ervan vinden. Je wilt als brouwer tenslotte bier brouwen wat de consument lekker genoeg vindt om tot een aankoop over te gaan. Door middel van crowdfunding kunt u bij een groter publiek peilen of het concept aanslaat of niet. 


Bent u na het lezen van deze blog nieuwsgierig geworden naar nog meer informatie over crowfunden? Lees dan het artikel over crowdfunding in de horeca! 


Reacties (0)

There are no comments yet, be the first one to comment
Kies uw taal
Kies uw valuta

Mijn account

Wachtwoord vergeten?

Recent toegevoegd

Totaal excl. btw
€0,00
Bestel nog voor €100,00 en de verzending is gratis
0
Vergelijk
Start vergelijking

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres zal niet worden gepubliceerd

Dit artikel is toegevoegd aan uw winkel wagen!