De pop-up horeca en foodfestivals
Pop-uptrend: vriend of vijand?
Pop-upconcepten vliegen je om de oren en voor het aantal foodfestivals en foodevents kun je een aparte agenda aanschaffen. Deze ontwikkeling blijft nog wel even aan, zo lijkt het. Een goed voorbeeld hiervan is Vinnie, de wijnbistro voor bierdrinkers. Op de Goudesingel in hartje Rotterdam wordt er op iedere vrijdagavond tot eind september de binnenplaats van het industriegebouw omgetoverd tot wijnbistro met culinaire verwennerijen. Wat zijn de gevolgen voor de ‘vaste’ horeca van deze langdurende explosie van flexibele concepten? En, waar liggen de kansen?
Een euro kan de consument maar één keer stukslaan. Kiest hij dan vaker voor een pop-up zaak/foodfestival? Als horecaondernemer wil je dat natuurlijk weten. Concrete cijfers over het uitgavenpatroon zijn (nog) niet voorhanden, helaas. De wildgroei maakt hoe dan ook de tongen los onder de horecacollega’s. De kampen lopen uiteen van afkeuring tot support. Die eerste groep ziet voornamelijk concurrentie, de tweede groep ruikt juist kansen. Pop-upzaken trekken immers een nieuwe doelgroep naar de straat. Dat biedt mogelijkheden.
Aanzet tot kritische blik
Uit online publicaties van onder andere De Buik van Rotterdam komt naar voren dat kwalitatieve horecazaken en vindingrijke ondernemers eigenlijk weinig te vrezen hebben van hun tijdelijke collega's. Zij varen hun eigen koers en weten gasten aan zich te binden.
De pop-ups en foodfestivals zijn hot. Veel mensen willen erbij zijn, er onderdeel vanuit maken en belangrijk: je aanwezigheid daar op de sociale media met je netwerk delen. De uitdijende populariteit dwingt je als ondernemer om jezelf kritisch te bezien. Hoe blijf ik als vaste horeca interessant voor mijn doelgroep? Hoe bind ik ze aan mijn concept?
De lessen van pop-ups
De vraag omkeren is redeneren in oplossingen. Wat kan ik leren van deze foodtrend? Beleving is misschien wel een van de belangrijkste items. Wat heeft jouw zaak voor unieks te bieden? Ben je inwisselbaar of heb je echt wat bij te dragen in het horecaklimaat. De gast van nu heeft akelig veel te kiezen, dus waarom zou hij zijn portemonnee trekken bij u? Het kan daarbij helpen om een duidelijke richting te kiezen in plaats van de allemansvriend te willen zijn. Wat je tegenwoordig ook veel ziet, zijn kleinere kaarten met slechts een paar gerechten. Misschien dat sommige vaste gasten om die reden weglopen, maar een duidelijke signatuur trekt juist ook nieuwe aanwas.
Storytelling als bindmiddel
Laat zien wie u bent, met andere woorden. Storytelling is daar ook een handige tool bij. Door interessante content te maken en delen, kunt u gasten aan u binden. Een goed voorbeeld is de Indonesische afhaal Ap Halen in Rotterdam. Via social media deelt de eigenaar geregeld persoonlijke verhalen en prachtige achtergronden bij gerechten die hij maakt. Die charme werkt: de content inspireert en maakt ook hongerig. Een takeaway wordt opeens een soort vriend die tegen je praat. Reken maar dat je weer terugkomt.
Dit artikel is geschreven door Ivo Hu, oprichter van HorecaRama. HorecaRama is een groothandel in horecabenodigdheden uit Rotterdam. De website van HorecaRama is er voor de horecaondernemer! Er wordt gewerkt aan interessante nieuws en artikelen over horeca gerelateerde onderwerpen en de webshop maakt het voor horecaondernemers mogelijk om simpel en snel alles voor de horeca online te kopen met de laagste prijs garantie!