5 Manieren om geen horeca klanten te verliezen
Zorg voor transparantie en duidelijkheid
Het zorgen voor transparantie en duidelijkheid is zonder twijfel een belangrijk aandachtspunt. Als uw horeca klanten niet tevreden zijn over bijvoorbeeld een langere wachttijd, dan kan dit op den duur zorgen voor het verlies van vertrouwen. Het is essentieel dat u dit vertrouwen terugwint en uw gasten weer een fijn gevoel hebben bij uw restaurant of andere horecagelegenheid. U kunt uw horeca klanten vertellen wat de reden is voor de langere wachttijd, zodat zij daar een duidelijk beeld bij krijgen en de situatie begrijpen.
Luister aandachtig naar uw horeca klanten
Dan komen we aan bij het volgende punt en dat is het aandachtig luisteren naar uw horeca klanten. Een goede communicatie is het halve werk en dat uw horeca klanten zich gehoord voelen is daarbij net zo belangrijk. Als uw gasten aangeven dat er een probleem is, luister hier dan naar met uw volle aandacht en toon begrip voor de situatie. Zorg ervoor dat uw gasten hun volledige verhaal kunnen doen en onderbreek uw horeca klanten niet. Nadat zij hun verhaal hebben gedaan, kunt u het probleem nog een keer kort beschrijven en oplossingen naar voren brengen. Op deze manier voelen de gasten zich serieus genomen en binnen een mum van tijd zal er een duidelijke oplossing zijn.
Geef fouten toe en biedt excuses aan
Aandachtspunt nummer drie is het toegeven van fouten en het aanbieden van excuses aan uw horeca klanten. Stelt u zich een situatie voor waarin één van uw medewerkers een vol dienblad met glazen fris en wijn laat vallen over één of meerdere gasten. Dit is natuurlijk geen ideale situatie en het is vervelend als de kleding of spullen van uw horeca klanten hierdoor beschadigd raken. Het is dan ook goed om meteen toe te geven dat het dienblad bijvoorbeeld te vol was of er niet goed is nagedacht over welk glas als eerste gepakt dient te worden. Zo geeft u uw fout toe en kunt u uw verontschuldigingen aanbieden. Hierbij kunt u aangeven dat de kosten van de beschadiging voor uw rekening komen en daarnaast kunt u dan zorgen voor een nieuw drankje van het huis.
Geef een complete eetbeleving aan uw horeca klanten
Nog een reden waardoor u weinig tot geen horeca klanten zult verliezen, is het geven van een totale eetbeleving waar je u tegen zegt. Het moet voor uw gasten echt een feestje zijn om heerlijk en uitgebreid te gaan eten in uw horecagelegenheid. Dit kan zowel in uw restaurant zelf zijn of de beleving thuis door middel van bijvoorbeeld een dinerbox die zij af kunnen halen of kunnen laten bezorgen. In uw restaurant begint het meteen al als uw horeca klanten de zaak binnenlopen en uw personeel zorgt voor een warm ontvangst. Als u uw gasten naar de juiste tafel heeft gebracht, kunt u ze een aperitiefje aanbieden in de vorm van bijvoorbeeld een klein glaasje sprankelende prosecco. Een menukaart die er op en top uitziet, draagt bij aan een sfeervolle beleving waardoor uw gasten nog meer zin krijgen om uw lekkere gerechten te bestellen. Zorg vervolgens voor een goede doorgang van de gerechten waarbij er niet te veel en niet te weinig tijd tussen zit. Uw gasten moeten voldoende de tijd krijgen om het eten te laten zakken voordat het volgende op tafel komt. Ook bij het bezorgen of afhalen van gerechten kunnen uw gasten er thuis een culinair feestje van maken. Zorg voor een dinerbox met een feestelijke buitenkant en binnenin kunt u wat extra hapjes toevoegen voor een gezellige avond. Ook het toevoegen van kleine confetti stukjes in een gouden kleur, geven meteen een positief gevoel om de avond van start te laten gaan. Geef daarbij een uitgebreide beschrijving van de gerechten en ingrediënten, zodat het net is alsof ze in uw restaurant zelf zijn.
Zorg altijd voor een professionele houding
Tot slot zijn we aangekomen bij het laatste punt en dat is dat u altijd moet zorgen voor een professionele houding. Een houding die positief en professioneel van aard is, zegt meer dan duizend woorden. Uw horeca klanten moeten zich altijd welkom voelen. Ook als uw gasten een wat minder positieve toon aanslaan, is het van belang om zelf een rustige houding aan te nemen en aan te geven dat u er op een vredige manier over wilt praten. Op deze manier ontstaan er geen verdere irritaties en kunnen zij de rest van de avond volop genieten!
Wilt u meer tips ontvangen om toe te passen in uw horecagelegenheid? Lees dan ook onze blog over de lekkerste koffies voor op uw menukaart!